Bästa segelbåtarna du kan köpa just nu

Bästa segelbåtarna du kan köpa just nu

I förra inlägget där jag delade med mig av mina seglartips för nybörjare nämde jag att jag skulle skriva en lista med några bra segelbåtar som jag rekmoenderar och nu är det dags för det. Kom ihåg att segelbåtar är dyra och du kommer att behöva en bra ekonomi för att ha råd med dom här segelbåtarna. 

Sabre 28

Den första på listan är en riktigt häftig segelbåt. Roger Hewson grundade Saber Yachts i South Casco, Maine, och lanserade sin första modell, Saber 28, 1970. Oavsett hans kvalifikationer som en yachtdesigner gjorde han ett respektabelt jobb med 28. Proportionerna är korrekta (stråle kontra vattenlinjelängd , kabinhöjd kontra toppsidor osv.), däckstegs riggkonservativ, layoutstandard och konstruktionskvalitet över genomsnittet. Periodiska förbättringar gjordes under dess 16-åriga produktionsperiod, särskilt 1976 (Mark II) och 1983 (Mark III), men grundstrukturen förblev densamma. Senare modeller fick några hundra pund, vilket kan betyda att företaget äntligen kom till att väga en båt utanför linjen. Mer än 500 byggdes.

På 28 fot är det på den lilla sidan för kryssning, men det beror naturligtvis på ens ambitioner. En bra indikation på skrovvolymen är förskjutnings / längdförhållandet (D / L), som för denna Sabre är en måttlig 278, vilket betyder anständigt stuvning och, i kombination med ett genomsnittligt segelområde / förskjutningsförhållande (SA / D) på 16,6, anständigt prestanda under segel. Inte spännande, men inga överraskningar heller. Detta är en lätthanterad båt trots att förutsättningen är något större än storseglet.

Cape Dory 30

Andy Vavolotis grundade Cape Dory Yachts 1962 med ett par joller. Han gav Carl Alberg, en svenskfödd amerikansk kustbevaknings marinarkitekt, i uppdrag att designa de flesta av hans efterföljande större yachter, inklusive Cape Dory 30, som infördes 1976.

Detta är en liten 30-fotfot på grund av dess relativt smala balk och korta vattenlinje; de vackra, långa överhängningarna tar plats underifrån. Vavolotis berättade en gång för mig att han med varje ny modell bad Alberg att lägga till några centimeter balk. Alberg skulle ge honom en tum eller två och sedan säga, ”Om du vill ha mer, hitta en annan designer. Jag tror inte att det är rätt. ” Det gick för finköl och spadroder också.

Ja, det är den fulla kölen med anslutet roder och tillhörande fördelar (stabil spårning, säkerhet vid jordning och kollisioner med undervattensföremål) som rekommenderar designen för kryssning. Nackdelen? Ökad vätad ytarea innebär långsammare hastigheter och fettkölen pekar inte så högt som en folie. Men det handlar om resan, inte hastighet, eller hur? Original 30 var designad som en ketch; senare versioner erbjöd skär- och sloppriggar.

Det andra skälet till att folk älskar Cape Dorys är robust konstruktion. Inget snyggt: solid enskinnsskrov, balsakärnigt däck (är det inte alla? Tja, nej), tung bronshårdvara från Vavolotis ’Spartan Marine gjuteri och generösa yttre teak som en gång i tiden betecknade en stilig yacht. Svårt att tro, men sant.

Gulf 32

Det här är den sits för listan och den är riktigt speciell. Det är synd att fler av dessa kapabla kryssare inte vandrade längre från sitt ursprung på Västkusten. Medan det är helt klart är konstruktionen solid och pilothuset med inre styrning är ovanligt. Den svepande rena, snygga kammade däck och lågprofilerade pilothuset gör det som kan vara en oginnig profil faktiskt ganska stilig.

Som med så många modeller som producerats över ett decennium och längre, gjordes förändringar av Gulf 32 under dess 400-enhetskörning, delvis för att den byggdes av två olika företag: Gulf Marine Products och Capital Yachts. Till exempel visar ritningarna en förskjuten dubbelbåt framåt, medan andra levererades med den mer konventionella V-båten. Medan interiören har mycket varm träfinish, inklusive skott, är det stora inre fodret tydligt på platser som framkabin. Anmärkningsvärt är segelområdet / förskjutningsförhållandet 11,6 och förskjutnings- / längdförhållandet 563. Dessa är motorseglarens antal.

Potentiella köpare bör noggrant kontrollera de borrade sidodäcken för delaminering; detta är en bra tid att på ett entydigt sätt säga att en båt med omfattande däckdelaminering förmodligen inte är värt att reparera. Kostnaden för att få en gård att utföra reparationerna är mycket troligt mer än båten är värd. En kompetent DIY-reparation är svår; att borra många hål i toppskinnet och injicera epoxi över ett stort område kommer troligtvis inte att göra jobbet. Det radikala alternativet är att ta bort den inre huden och kärnan och sedan byta ut kärnan och huden, allt medan du arbetar upp och ner. Jag känner till en person som försökte detta med fjäderbelastade gardinstänger för att hålla stödpaneler på plats – de kallar honom inte ”Hartshuvud” för ingenting.

Det var mina tips om dom bästa segelbåtarna. Alla dessa är helt fantstsiksa och du kan inte riktigt gå fel med någon av dom så det har egentligen bara med vad du personligen föredrar att göra!